Ciele cvičeniaCvičenie bude zamerané na precvičovanie algoritmizácie pomocou Karla s použitím knižnice superkarel.h. V rámci cvičenia bude vysvetlená problematika rekurzie v programovaní a tiež si ukážeme dôležitosť plánovania algoritmu, ešte pred samotným písaním kódu, aj za použitia vývojových diagramov. Pre dosiahnutie uvedených cieľov je nutné osvojiť si aj logické výrazy a logické operátory (AND, OR, NOT). |
Dôležité linky a odporúčaná literatúra[1] KPI-FEI-TUKE, Cvičenie č. 4 [2] Microsoft, Vytvorenie základného vývojového diagramu vo Visiu [3] Tutorialspoint, Logical Operators in C [4] KPI-FEI-TUKE, Prednáška č. 3 |
Úloha 1.1
(úlha prevzaná z [1])
Vytvorte program multiplier
, v ktorom bude Karol prechádzať postupne celým svetom a zdvojnásobovať počet značiek, ktoré nájde. Samozrejme, bez použitia premenných. Nakoniec sa Karol vráti na pozíciu kde začal. Vaše riešenie otestujte na svete multiplier.kw.
Svoj program skompilujete nasledovne:
gcc -Werror -Wall multiplier.c -lsuperkarel -lcurses -o Multiplier |
Kostra programu (aby sme urýchlili priebeh cvičenia):
// HLAVICKY #include <karel.h> #include <superkarel.h> // DEKLARACIE VLASTNYCH FUNKCII void new_line(); void turn_right(); void multiply(); void go_home(); // MAIN int main() { turn_on("multiplier.kw"); // TU BUDE HLAVNY CYKLUS turn_off(); return 0; } // TU BUDU DEFINICIE FUNKCII |
Začiatočná situácia
Koncová situácia
Pri programovaní je dobrým zvykom najprv premyslieť prečo, čo a ako chcem spraviť. Mnoho programátorov začína písaním kódu. To však neznamená, že si nepremysleli svoj postup. Jednoducho sú skúsení. Predmet ZAP má študentom pomôcť naučiť sa myslieť algoritmicky. V nasledujúcom texte si na príklade uvedenom vyššie ukážeme ako by taká tvorba algoritmu mala prebiehať.
PREČO?
Táto otázka znie triviálne ale je potrebné si ju položiť minimálne jedného dôvodu - má zmysel daný problém riešiť? Dôvodov pre riešenie problému môže byť nespočetne veľa. Uvedieme len príklady niekoľkých.
Túto otázku si programátor kladie hneď ako je rozhodnutý ísť "do toho". Rovnako ju kladie aj svojím klientom, ktorí od neho chcú, aby im vyvinul aplikáciu/program.
Pre náš príklad:
AKO?
Tu prichádza ku slovu ALGORITMIZÁCIA. Tu si musí programátor klásť ďalšie otázky tie môžu byť rôzneho charakteru ale určite by si mal položiť tieto:
Poďme odpovedať na tieto otázky pre náš príklad:
Ak máme zodpovedané tieto otázky mali by sme mať oveľa lepšiu predstavu ako chceme úlohu vyriešiť. Všimnime si, že stále nebol napísaný ani riadok kódu a pritom sme pri riešení úlohy výrazne pokročili.
Je nezmysel programovo implementovať všetko naraz. Z otázok zodpovedaných vľavo je jasné, že úlohu musíme riešiť postupne. Svoj postup môžeme zapísať v textovej podobe napríklad takto:
Hlavný program
Funkcia návratu na začiatok sveta go_home()
Funkcia zdvojnásobenia značiek multiply()
Funkcia posunu o riadok vyššie new_line()