Ciele cvičenia
Cvičenie bude zamerané na prácu s dvojrozmerným (2R) poľom. Študenti si osvoja spôsob deklarácie a inicializácie 2R poľa a tiež si prehĺbia poznanie v problematike indexácie polí.
- Práca s 2R poľom
Odporúčaná literatúra a dôležité odkazy
[1] KPI-FEI-TUKE:
[2] KPI-FEI-TUKE:
[3]
[4]
Úloha 1
Naprogramujte hru "piškvorky" .
Vstupné predpoklady:
- Veľkosť hracieho poľa je statická 5 x 5 prvkov
- Informácie o polohe piškôriek sú uložené v matici (2R pole) typu int takto:
- 0 - prázdna bunka
- 1 - Hráč č. 1 → X
- 2 - Hráč č. 2 → O
- Matica polohy piškvoriek je inicializovaná nulamy!
- Hra bude bežať v slučke while dovtedy, dokiaľ jeden z hráčov nevyhrá
- Po každom ťahu hráča sa vykreslí hracie pole
Dôležité míľniky v procese developmentu
- Inicializácia hracieho poľa
- Vytvorenie funkcie pre vykreslenie hracieho poľa
- Vytvorenie funkcie pre načítanie kroku hráča
- Vytvorenie funkcie pre vyhodnotenie či niektorý z hráčov vyhral
1. míľnik - kostra programu
#include <stdio.h> // deklarácie funkcii int is_won(const int size, const int player, const int grid[][size]); void draw(const int size, const int grid[][size]); void player_move(const int size, const int player, int grid[][size]); int main() { int size = 5; int player=1; int i, j; int grid[size][size]; for(i=0; i<size; i++) for(j=0; j<size; j++) { grid[i][j] = 0; } draw(size, grid); while(1) { if (is_won(5, 1, grid) || is_won(5, 2, grid)) // Ukončenie nekonečného cyklu. Funkciu is_won() je potrebné vyvinúť break; // tu sa bude volať funkcia pre vykreslenie hracieho poľa draw() // tu bude funkcia pre krok 1. alebo 2. hráča player_move() } return 0; }
2. míľnik - Vykreslenie hracieho poľa
Vykreslenie hracieho poľa môžete skúšať na takto inicializovanom hracom poli
void draw(const int size, const int grid[][size]); int main() { int size = 5; int player=1; int grid[size][size] ={ {0 , 0, 1, 0, 0 }, {2 , 0, 0, 0, 0 }, {1 , 2, 0, 0, 0 }, {0 , 0, 1, 0, 1 }, {0 , 0, 2, 2, 0 }, }; draw(size, grid); return 0; } void draw(const int size, const int grid[][size]) { // tu bude kód pre implementáciu funkcie }
Výsledok funkcie draw(const int size, const int grid[][size]) môže vyzerať takto:
+-------------------+ | | | X | | | +-------------------+ | O | | | | | +-------------------+ | X | O | | | | +-------------------+ | | | X | | X | +-------------------+ | | | O | O | | +-------------------+