Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Vypočítajte a znázornite trojrozmerný vizuálny objekt rovnomerného ihlanu v rovine snímky pomocou perspektívnej projekcie ak:

a.) Os objektu leží v osi snímania 

b.) Os objektu je posunutá v horizontálnom  aj vertikálnom smere

Predpokladajte, že snímka má raster 16x16 op, vzdialenosť kamery od scény je 15 op, a ohnisková vzdialenosť pre horizontálny i vertikálny smer rovná 10.

Obr. 1 Umiestnenie rovnomerného ihlanu v rovine 3D vizuálnej scény pre úlohu a)

Obr. 2 Umiestnenie rovnomerného ihlanu v rovine 3D vizuálnej scény pre úlohu b)

Riešenie 

Pre úlohu a) najprv z obr. odčítame hodnoty súradníc pre všetky body. Z obr. 1 je zrejmé že body a = (-2.5, -2.5, 0) , b= (2.5, -2.5, 0), c= ( 2.5, 2.5, 0), d= (-2.5, 2.5, 0) majú nulovú súradnicu z. Do priestoru vystupuje len bod e = (0, 0, 10).

Aplikáciou rovníc pre výpočet perspektívnej projekcie je možné vypočíta súradnice bodov v rovine snímky. Výsledné zobrazenie pre raster s rozmerom 16x16 op a stredom (i0, j0) = (8, 8) je zobrazené na obr. 3

Analogicky postupujeme pre úlohu b). Pozícia bodov a-d je z obr. 2 zrejmá, bod e má súradnice (2.5, 2.5, 10). Výsledná perspektívna projekcia je zobrazená na obr. 4.



Obr. 3 Perspektívna projekcia pre príklad a)

Obr. 4 Perspektívna projekcia pre príklad b)

Riešenie v Matlabe

spustac.m, persp.m


Domáca úloha

1. Vypočítajte súradnice bodov v rovine snímky pre ortografickú projekciu.

2. Vyšetrite vplyv parametrov kamery ako aj vzdialenosti kamery od scény na perspektívne zobrazenie modelu rovnomerného ihlanu, ktorého os leží v osi snímania, do roviny snímky a výsledky načrtnite. Uvažujte tieto prípady:

a) fx = fy = 10 , d = 10

b) fx = 5, fy = 10 , d = 15

c) fx = 10, fy = 5 , d = 15

3. Vypočítajte a znázornite trojrozmerný vizuálny objekt v rovine snímky s rozmerom rastra 16x16 op pomocou perspektívnej projekcie (parametre kamery: d = 8, fx = fy = 10) ak vrcholy objektu majú súradnice: