Info |
---|
Ciele cvičeniaCvičenie je zamerané na prácu so smerníkmi, ktoré sú v programovaní C veľmi silným a užitočným nástrojom. Po osvojení si problematiky študent dokáže efektívne adresovať údaje v pamäti. Rozlišuje medzi adresou premennej a jej obsahom.
|
Info |
---|
Odporúčaná literatúra a dôležité odkazy[1] KPI-FEI-TUKE: Prednáška č. 1 [2] KPI-FEI-TUKE: Cvičenie č. 2 - *Pointers [3] Horovčák P.: Úvod do programovania v jazyku C- Smerníky |
Smerník ako argument funkcie
Na ZAP sme sa naučili, že výsledok vykonania ľubovoľnej funkcie môže byť vrátený pomocou jej návratovej hodnoty. K tomuto účelu slúži príkaz retrun, ktorý je spravidla posledným príkazom vykonaným volanou funkciou. Mnoho funkcií ale je typu void, teda bez návratovej hodnoty a stále dokážu "vrátiť" výsledok, napr. tak ako už spomínaná funkcia scanf.
Funkciu bez návratovej hodnoty, ktorej výsledky potrebujeme ďalej používať musí teda pracovať s premennými v pamäti presne tam, kde ich používa aj funkcia (napr. main), ktorá danú funkciu zavolala. Toto zabezpečíme tak, že vstupnými argumentom funkcie bude priamo adresa premennej, do ktorej sa má výsledok uložiť.
V nasledujúcom príklade si ukážeme jednoduchú funkciu, ktorá vynásobí číslo, ktoré jej bude zaslané hodnotou "-1". Teda v prípade kladného čísla dostaneme číslo záporné a naopak v prípade záporného čísla zasa vo výsledku dostaneme číslo kladné. Takúto funkciu si ukážeme v dvoch prevedeniach - s návratovou hodnotou a bez nej.
Funkcia invertovania s návratovou hodnotou
Code Block | ||
---|---|---|
| ||
#include <stdio.h> int invert(int cislo); // funkcia s návratovou hodnotou int a vstup. argumentom int int main() { int a = 5; int b = invert(a); // Do b je uložená návratová hodnota funkcie. printf(" >> b = -1 x a = -1 x %d = %d\n", a, b); return 0; } int invert(int cislo) { return -1*cislo; } |
Funkcia invertovania bez návratovej hodnoty (s použitím smerníka)
Code Block | ||
---|---|---|
| ||
#include <stdio.h> void invert(int* cislo); // funkcia bez návratovej hodnoty a // so vstup. argumentom smerník na int int main() { int a = 5; int b = a; // Do b je skopíprovaná hodnota z premennej a invert(&b); // Funkcii invert sa pošle iba adresa premennej b printf(" >> b = -1 x a = -1 x %d = %d\n", a, b); return 0; } void invert(int* cislo) { *cislo = *cislo * (-1); // Cez * pred premenou cislo sa dostaneme na obsah, // ktorý sa nachádza na adrese, ktorú funkcia dostala. } |
V oboch prípadoch bude po spustení programu výsledok rovnaký:
Code Block | ||
---|---|---|
| ||
ab123cd@zapfei:CV1$ gcc invert.c -o INV ab123cd@zapfei:CV1$ ./INV >> b = -1 x a = -1 x 5 = -5 |
Úloha 1.
Napíšte program pre výpočet základných aritmetických operácií "+", "-", "*" a "/"
- Operácia bude zadaná ako argumentpríkazového riadku! - Zopakovať [6].
- Vstupné čísla a, b budú vyžiadané od používateľa programom. (printf → scanf)
- Všetky funkcie okrem main budú typu void.
Code Block | ||
---|---|---|
| ||
#include <stdio.h>
#include <string.h>
// Tu sú deklarácie funkcii
void sucet(int* cislo1, int* cislo2, int* ans);
void rozdiel(int* cislo1, int* cislo2, int* ans);
void sucin(int* cislo1, int* cislo2, int* ans);
void podiel(int* cislo1, int* cislo2, int* ans);
int main(int argc, char *argv[])
{
// Tu bude kód pre zadávanie hodnoty vstupných premenných
if( strcmp(argv[1],"+") == 0 )
{
sucet(&a, &b, &c);
printf("\n >> c = a + b = %d + %d = %d\n", a,b,c);
}
// ... tu budú ďalšie možnosti
return 0;
}
// Tu by mali byť definície funkcií |